SF day 12: Alcatraz en shoppen in SF - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van American ICT - WaarBenJij.nu SF day 12: Alcatraz en shoppen in SF - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van American ICT - WaarBenJij.nu

SF day 12: Alcatraz en shoppen in SF

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg American

03 Mei 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Even nog een aanvulling over gisteren. We hebben 3 walvissen gezien!!! Weliswaar waren ze wat verder weg en we zagen alleen maar de ruggen, dus de foto's zijn niet overduidelijk. Maar we hebben ze wel.

Vandaag staat een bezoek aan Alcatraz op het programma. Het regelen hiervan heeft heel wat voeten in aarde gehad, maar uiteindelijk kwam de bevestiging. Maar voordat we een voet op het eiland zetten, hadden we er al een hele reis opzitten. De wekkers waren om 6 u gezet, zodat we om 7 u konden aanrijden. Vervolgens de campers (illegaal) geparkeerd op een parkeerplaats bij Sears, maar we dachten dat we er wel mee weg konden komen. Vervolgens met z'n allen in de BART (metro) en de laatste kilometers hebben we te voet afgelegd. Maar uiteindelijk hebben we het op tijd gered, want om 10 u hadden we de boot gereserveerd. Na een tochtje van 20 minuten waren we eindelijk aangekomen. Als eerste hebben een aantal geluisterd naar een verhaal (dat verteld werd door ranger Carla) over de ontsnappingen, die gevangenen hebben ondernomen om van het verschrikkelijke eiland af te komen. Er is nooit bewezen dat er ontsnappingen gelukt zijn, want van de drie mannen die ontsnapt zouden zijn, is nooit wat teruggevonden. Dus formeel is niet bevestigd dat deze poging gelukt is en zijn de gevangenen nog steeds voortvluchtig. De aanklacht komt te vervallen als deze mannen 99 jaar zouden worden. Het verhaal was interessant en de vrouw kon het heel kleurrijk vertellen. Daarna hebben de meesten de Engelse audiotoer gedaan. Tijdens deze toer hoor je voormalige bewakers en gevangenen hun verhaal doen. De verhalen en de rondgang binnen in de gevangenis maakt een grote indruk. De manier hoe deze gevangenen moesten leven werd erg duidelijk. Uiteraard heeft Alcatraz een giftshop en daar zat nog oud gevangene zijn geschreven boek te signeren. Deze oude knar was geen lieverdje in die tijd.

Het programma voor de rest van de dag was vrij, als we maar om 18.30 u bij de "Crab" op pier 39 waren. Want de hele reis moest natuurlijk ook weer retour. Ik had al geregeld dat we wat later terug konden zijn op de camping, want na 20 u mocht dat eigenlijk niet meer.
Maar sinds Alexander en Maikel hun wifi netwerk ontdaan hadden van een 'loop' draaide het als een trein. Dus we konden niet meer kapot.

De rest van de middag werd besteed aan het kopen van allerlei souvenirs. Hopelijk passen alle souvenirs in de koffers, maar dat gaan we morgen ervaren.
Zelf heb ik in mijn eentje over pier 39 en the Fishermans Wharf rond gestruind, heerlijk even studentenloos. Een biertje gepakt in het HardRock Café, een uiltje geknapt in een plaatselijk parkje. Daar was ik wel even aan toe.
Via een fikse wandeling en de BART hebben we de campers opgezocht en vanuit de verte wapperde er een briefje, dat achter de ruitwisser was gestopt. Het zal toch niet waar zijn de laatste dag. Gelukkig kwamen we er deze keer af met een waarschuwing.

Op de camping aangekomen (het was ondertussen bijna donker) werden de koffers al gerangschikt en de campers al enigszins opgeruimd. Want je kunt je voorstellen bijna twee weken met zes mannen in een camper, dat geeft wat zooi.

Operatie: "Pleerol"

Onze camper was de afgelopen weken regelmatig doelwit van grappen en grollen van onze medereizigers. Maar nu was het onze beurt. We hadden bij het begin van de reis 16 rollen wc-papier gekocht en deze waren onaangeroerd. Meenemen naar Nederland was ook geen optie. Dus toen iedereen sliep hebben we de andere vijf campers ingepakt in wc-papier.
Wij zijn zo makkelijk van ons papier afgekomen en we hebben de rest teruggepakt.

Kwis van de dag:
Wat heeft Bart voor souvenir gekocht?
a. troep
b. BH